Blog Layout

Wie waren de joodse bewoners van ons huis?

Joost Groeneboer & Martha Luz Machado Caicedo • apr. 29, 2022

Hijman Lierens (77), dochter Eva (41), schoonzoon Asser (44) en hun drie kinderen Joseph (14), Hijman (12) en Reina (7)

Ik heb er nog altijd spijt van dat ik die foto niet heb bewaard. Bij het betrekken van onze woning in 1983 kwam achter drie dikke behanglagen een oud, statig familieportret tevoorschijn, midden tussen de twee raamkozijnen geplakt. Maar bij het lostrekken van het behang scheurde helaas ook de foto middendoor. Dat het misschien een portret van in de oorlog weggevoerde bewoners betrof, kwam toen niet bij me op. Pas veel later hoorde ik van de meer dan 1100 joodse mensen uit onze straat die de concentratiekampen niet hebben overleefd.


Wie leefden er dan in de oorlog op ons adres, in Vrolikstraat 70 huis in Amsterdam? Dat er een oude marktkoopman van het Waterlooplein woonde, Hijman Lierens, wist ik al een tijd. ‘Alleenstaand’, staat er op Joods Monument vermeld. Maar dat klopt niet, vind ik tijdens de research voor deze raamposter uit. Ook Hijmans dochter Eva Lierens-Croese en haar hele gezin blijken op Vrolikstaat 70 huis gewoond te hebben in plaats van nummer 7.
 
Een schokkende ontdekking, want ze zijn allemaal vermoord. Eerst wordt Eva met haar drie kinderen in september 1942 tijdens een razzia opgepakt. Op 19 september worden ze vanuit Westerbork op transport gesteld en drie dagen later in Auschwitz vergast. Waren haar man Asser Croese, die schoenmaker was, en vader Hijman tijdens de razzia misschien niet thuis? Waren ze aan het werk? We weten het niet.

 
In de Vrolikstraat blijven kunnen ze in ieder geval niet. Asser trekt in bij Eva’s zus Sara en diens man Raphael van Bever (voddenkoopman), aan de andere kant van het spoor op Tugelaweg 88 III. Op 24 januari 1943 worden ook hij en het hele gezin Van Bever op transport gesteld en op 1 februari in Auschwitz omgebracht.
 

Hijman verhuist op 19 september naar Magersfonteinstraat 4 III, ook in de Transvaalbuurt. En op 26 oktober vindt hij een plaatsje in het Portugees-Israëlitisch Oude Mannenhuis, Mishenet Sekeniem, aan de Nieuwe Herengracht 33. Lang duurt zijn verblijf er echter niet. In februari 1943 worden alle bewoners van het bejaardenhuis opgepakt en afgevoerd en op de 19 februari wordt Hijman in Auschwitz vermoord. 
Geen van zijn tien kinderen heeft de oorlog overleefd.’

 
De huidige bewoners Joost & Martha Luz


PS. De informatie op Joods Monument is inmiddels aangepast.


Gedenkwandeling door de Oosterparkbuurt

Vanaf zaterdag 23 april tot en met donderdag 5 mei 2022 hangen op ruim 40 woningen Verhalenposters van Namen en Nummers achter de ramen, die vertellen over de joodse buurtbewoners van toen.

De gedenkwandeling kan alleen of met groepjes worden gedaan, op elk moment van de dag in de periode van zaterdag 23 april tot en met 5 mei.
Op 4 mei om 19.30 uur is de jaarlijkse herdenking op het Kastanjeplein in Amsterdam.


https://4en5meiamsterdam.nl/events/herdenking-oosterparkbuurt/



Foto boven: Joodsche Markt op het Waterlooplein, 1940-43 - collectie NIOD
Foto onder: Marktkaart Hijman Lierens, 1935 - Stadsarchief Amsterdam

door Joost Groeneboer 19 mei, 2021
‘Heb je wel eens overwogen dit aan te melden als immaterieel erfgoed?’, vroeg een medewerker van KIEN me pas naar aanleiding van het artikel dat Wim Burggraaff over mijn ‘hobby’ als morgenster of stadsjutter schreef. Dat heb ik niet alleen overwogen maar zelfs al geprobeerd. Bij het invullen van het aanmeldingsformulier op de website van het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN) liep ik echter gelijk tegen enkele van hun criteria op. Maar ik waag een nieuwe poging. Dynamisch De eerste vraag kan ik nog met een volmondig ja beantwoorden. Erkennen de beoefenaars deze cultuuruiting/ culturele activiteit zelf als immaterieel erfgoed? Jazeker, ikzelf tenminste wel! En met de vraag of ‘ het erfgoed dynamisch is en met de tijd mee mag veranderen ’, heb ik ook weinig moeite. Met de plaatsing van ondergrondse vuilcontainers en de opkomst van kringloopwinkels loopt het ‘vak’ van morgenster wel gevaar. Lastiger is de vraag: Is er sprake van levend erfgoed dat van generatie op generatie wordt doorgegeven? Nou ja, het is een eeuwenoud beroep, maar geen ambacht dat van vader op zoon of van meester op gezel wordt overgebracht. Ik neem wel af en toe wel iemand op mijn ‘strooptochten’ mee en op de website Dutch Trashures deel ik mijn meest bijzondere vondsten en de verhalen erachter. Mijn vrijetijdsbesteding valt bovendien onder ‘sociale praktijken’, een van de vijf door Unesco benoemde categorieën van immaterieel erfgoed. Dus na een korte twijfeling zeg ik ‘ja’. Passie ‘Het is belangrijk dat het erfgoed vandaag de dag wordt beoefend, met wortels in het verleden. En het moet je passie zijn, bij immaterieel erfgoed draait het om een passie. Mensen doen het omdat ze het leuk vinden of omdat het deel uitmaakt van hun identiteit. Niet enkel uit financiële noodzaak, want dan is geen immaterieel erfgoed meer.’ Kelly Boender van KIEN loodst me bij mijn tweede invulpoging vlot door alle vragen heen. Zo streng als ze lijken, zijn ze gelukkig niet. Het kenniscentrum is er wel op beducht dat iets wordt aangemeld dat te kort bestaat om al als immaterieel erfgoed ervaren te worden. Ju ridisch grijs gebied De eerste hobbel is genomen. Nu de laatste nog. Ik lees: ‘ Dit immaterieel erfgoed is op het moment van aanmelding niet in strijd met internationale mensenrechtenverdragen (nou, dat is geen probleem) en de Nederlandse wetgeving. ’ Oei, dat laatste kan een struikelblok zijn, want dingen bij de vuilnis meenemen is niet in iedere gemeente toegestaan. In Amsterdam wordt het onder bepaalde voorwaarden wel gedoogd. ‘Het is juridisch een beetje grijs gebied, maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld de woonwagencultuur of andere vormen van erfgoed die met beperkende wet- en regelgeving te maken hebben’, stelt Kelly me gerust. ‘Zolang het een grijs gebied is en geen zwart gebied, doen we daar meestal niet moeilijk over. Juist ook omdat regelgeving bepaalde vormen van immaterieel erfgoed om zeep dreigt te helpen die we vanwege hun sociale meerwaarde zouden willen laten voortbestaan.’ En dat er een rafelig randje aanzit, maakt het ook wel weer interessant. Nu maar afwachten of de aanmelding van ‘morgenster’ voor het netwerk immaterieel erfgoed wordt geaccepteerd.
foto Guido Bosua
door Joost Groeneboer 30 apr., 2021
Ik had niet gedacht dat het zo’n impact zou hebben. Maar wat is het fijn om weer naar het theater te gaan, om – op afstand – in de foyer een biertje te drinken, om in de zaal – op nog meer afstand – samen te genieten van wat we op de dansvloer zien. Om samen te lachen, samen te bewonderen en samen overdreven luid te applaudisseren, voor dansers die zo te zien al net zo blij zijn als wij. Maandag ben ik in het Maaspodium in Rotterdam naar een testvoorstelling geweest. En niet zomaar een, maar van Stuk van dansgroep 155 , energieker kan bijna niet. Humor hebben de jongens, nou ja jongens, ze zijn inmiddels dertigers, beslist ook. Eenmaal plaatsgenomen mag het publiek zijn mondkapjes afdoen, maar, trapt Erik af, ‘je mag ze ook ophouden, dat staat cool en zit zo lekker.’ Ik had ze nooit eerder live gezien, maar ben gelijk al al fan. Niet alleen is het prachtig om de hiphopdansers de mogelijkheden en onmogelijkheden van hun lichaam te zien onderzoeken, maar ook zijn ze heel theatraal. In de pauze (‘voor ons, niet voor jullie.’) delen ze met elkaar hun intiemste verhalen en wrijvingen. Subliem is hun dans met de camera op het toneel, wat op het projectiescherm een heel surrealistisch beeld oproept. Een danceparty zit er na afloop vanwege de veiligheidsvoorschriften niet in, maar de dansers nodigen het publiek uit om nog even te komen buurten bij hun stand in de foyer. Dus maak ik kennis met Erik. ‘Je moet eens op ons Instagramkanaal of YouTube kijken’, vertrouwt hij me grijnzend toe als hij hoort dat ik Van Dans Magazine ben, ‘daarop hebben we net een sketch over een achterdochtige danscriticus in coronatijd gepost.’ Tristan EXPOSED iedereen in ELITE DANSWERELD , ook voor andere danscritici een must.
door Joost Groeneboer 02 feb., 2021
Zoveel sneeuw hebben we in jaren niet gehad. Echt speciaal. En voor mijn vrouw Martha, die uit Colombia komt, al helemaal. Het is min vier, maar door de straffe wind voelt het veel en veel kouder aan. We dansen en draaien als derwisjen rond in de sneeuw om warm te blijven. We zijn niet de enigen in het Oosterpark. Iedereen lijkt corona even te willen vergeten. Met rode koppen bouwt een groepje jongeren een echte iglo en anderen glijden luid lachend op stukken karton een heuveltje af. Een onbekend kunstenaar heeft met sneeuw dansende figuren op de bomen geschilderd. We dansen om de bomen. We dansen in de sneeuw. In de avondschemer doet het surrealistisch aan.
Meer blogs
Share by: