joost groeneboer
culture notes


Een boeiend achtergrondartikel? Tien vragen aan een bekende dans- of theatermaker? Bijschriften voor een tentoonstelling of een persbericht? Of een symposium organiseren van begin tot eind?

Met een jarenlange ervaring als eind- en hoofdredacteur, webredacteur, auteur, tentoonstellingsmaker en cultureel ondernemer, draait Joost Groeneboer zijn hand er niet voor om.



 

Joost Groeneboer is:

 
- hoofdredacteur tijdschrift Dans Magazine
  www.dansmagazine.nl

- specialist cultuurparticipatie, erfgoed & diversiteit, Landelijk Kennisinstituut voor Cultuureducatie en Amateurkunst
  www.lkca.nl



Onlangs verschenen:

The Amsterdam Hollandsche Schouwburg
 - co-auteur Engelstalige versie van het boek Site of Deportation, Site of Memory - The Amsterdam Hollandsche Schouwburg  and the Holocaust, Universiteit van Amsterdam, 2018


Nieuwe Prinsengracht 7, Amsterdam - de joodse artiest Sylvain Poons
 - in: Joodse Huizen 4, onder redactie van Frits Rijksbaron, Esther Shaya en Gert Jan de Vries, Gibbon,  Amsterdam 2018


Work in progress:

- fotoboek Twee werelden, met foto's door een Brabantse plattelandsdokter van het dorpje Veen en van zijn reis naar Nederlands-Indië, 1900-1910

 


Nieuwste dansblog:

Al tijden ben ik niet bij een voorstelling van het Internationaal Danstheater geweest. Maar dit keer heb ik me laten overhalen door directeur Sophie Lambo, die alle zeilen bijzet om het gezelschap overeind te houden. Samen studeerden we ooit theaterwetenschap in Amsterdam. Verbazingwekkend vaak kom ik nog medestudenten tegen in de culturele sector – blijkbaar was het een goed jaar. En met een aantal ben ik nog altijd goed bevriend.
   Bij de première in het De La Mar Theater zitten er enkele ex-dansers in de zaal, maar vooral ook ‘Vrienden van het Internationaal Danstheater’, die al naar gelang hun donaties een of twee vrijkaartjes hebben gekregen. En hun bijdrage is hard nodig. Sinds het gezelschap vanaf 2013 geen structurele subsidie meer ontvangt, heeft het grote veranderingen ondergaan. Het heeft een onbezoldigde directeur en de pr-medewerker wordt voor maar een paar uur per week ingehuurd. Alleen een piepklein groepje wisselende dansers en dansmakers wordt nog betaald. Het geld dat is overgebleven van de verkoop van de Doelenzaal in 2016 wordt nu dus als het ware opgedanst.
   Van het oorspronkelijke publiek, dat vooral kwam voor de folkloristische dans en kostuums, is weinig meer over. Maar gelukkig dient zich een nieuw en ook wat jonger publiek aan. Een andere programmering heeft daar zeker mee te maken. Was er in voorstellingen als Fado en Mannen van de Tango nog sprake van dans en muziek van andere culturen, met Hopper lijkt het gezelschap weer een stukje verder te zijn gegaan. Moderne dans voert nu de boventoon.
   Na afloop schiet ik in de foyer enkele ‘vrienden’ aan. Wat vonden jullie hier nou van? Hans en Ans uit Nieuwegein zijn al vrienden vanaf 2002 en hebben dus de ‘goede tijd’ van het ID nog meegemaakt. ‘Het is nog erg wennen’, vertellen ze. Ze weten niet goed wat voor dansvorm ze hebben gezien en wat voor muziek gehoord. Maar ze zijn blij dat er weer – in de vorm van het DoelenEnsemble, nog zo’n gezelschap dat naar nieuwe wegen zoekt – als vanouds live musici op het podium waren te zien. Waarom zij nooit zijn afgehaakt?  ‘We willen graag dat het gezelschap in Midden-Nederland weer voeten aan de grond krijgt. En vooral zijn we benieuwd wat ze nu weer gaan doen.’ 
Reacties


 

  

FOTO Martha Luz Machado Caicedo

 

    TEKSTEN   

                REDACTIE   

ADVIES   

 RESEARCH   



JOOST GROENEBOER
 
info@joostgroeneboer.com  

tel. 06-46511150